دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

حشرات‌ در جایی بیرون از حریم زندگی انسان‌ها، نه‌تنها موذی نیستند بلکه مهره‌هایی اساسی برای حفظ چرخه حیات به‌حساب می‌آیند‌ اما اگر پایشان به خانه‌ها باز شود، زندگی را آشفته می‌کنند و باید بلافاصله بروند یا بمیرند.

پایان خط برای موذی ها

 زندگي مسالمت‌آميز انسان‌ها و حشرات در كنار هم ناممكن است. روش‌هاي سنتي مبارزه با حشرات كه معمولا با ابزارهايي مثل لنگه دمپايي يا مگس‌كش صورت مي‌گيرد، تضمين شده‌اند و برگشت ندارند. اما اگر تعقيب و گريز حشرات را نمي‌پسنديد يا مثلا با گروهي از مورچه‌ها مواجهيد كه امكان نبرد تن به تن وجود ندارد‌ اين مطلب را بخوانيد.‌ اما پيش از هر اقدامي، به اين نكته توجه كنيد كه حشرات گاهي راه‌شان را گم مي‌كنند و ناغافل از خانه‌ها سر در مي‌آورند. اگر مقدور بود، بگذاريم به طبيعت كه در همين نزديكي و بيرون از پنجره است بازگردند.

  • انواع سم‌ها

سم‌هاي مختلفي در بازار موجود است كه حشرات را نابود مي‌كند. ۴ نوع سم رايج وجود دارد كه اولي سم پودري است. اين سم را براي حشرات ضعيف‌تري مثل مورچه استفاده مي‌كنند و كافي است حشره فقط از روي آن رد شود.‌‌ سم گچي يا مدادي هم به همين منوال استفاده مي‌شود. تفاوتش در اين است كه مثل گچ تخته يا مداد شمعي است و زماني‌كه روي زمين كشيده شود، ردي از خود به جا مي‌گذارد كه تماس با آن، كار حشرات را يكسره مي‌كند. سم مايع را بعد از رقيق شدن با آب، در چاه‌هاي فاضلاب سرازير مي‌كنند. آخرين نوع از سم‌ها هم با نام سم خميري شناخته مي‌شود كه با ظاهر فريبنده‌اش، خودش را به‌عنوان خوراكي براي حشرات جا مي‌زند. سم‌ها را معمولا در عطاري‌ها مي‌توان يافت، البته گاهي سوپرماركت‌ها و داروخانه‌ها هم مي‌آورند‌ اما اين نكته مهم را در زمان استفاده از آنها بايد به ياد داشته باشيد‌ و آن اينكه سم حشرات شايد خفيف شده باشند، اما به هر حال سم هستند. بدون دستكش و ماسك از آنها استفاده نكنيد و اگر كوچك‌ترين تماسي با بدنتان داشت، بلافاصله بشوييد و مطلقا اجازه ندهيد بچه‌ها به آن نزديك شوند.

  • سوسك؛ اين هيولاي كوچك

سوسك‌هاي فاضلاب كه به تعبير مؤدبانه سوسك حمام ناميده مي‌شوند، ناقل عوامل متعدد بيماري‌زا مثل ويروس‌ها، باكتري‌ها و تخم انگل‌ها هستند. آنها به‌شدت پرخورند و دفع مدفوع فراواني هم دارند و البته توجهي نمي‌كنند كه كجا دارند كارشان را انجام مي‌دهند. سوسك‌ها علاقه شگفتي به زندگي يا تردد در مجاري فاضلاب دارند و اغلب از همين راه هم وارد خانه مي‌شوند. بنابراين پوشاندن دريچه‌هاي فاضلاب با درهاي پلاستيكي يا توري، اقدامي مهم است. آنها داخل همين مجاري تشكيل خانواده مي‌دهند و تخم مي‌گذارند. بنابراين بد نيست كه با سم مايع به ميزباني آنها رفت. سم مايع، پيش از آغاز مبارزه، بايد اندكي با آب رقيق شده و بعد در چاه‌هاي فاضلاب سرازير شود. يك ليوان از اين محلول براي هر چاه كافي است. فقط به‌ياد داشته باشيد كه لااقل تا 3ساعت بعد از ريختن محلول نبايد روي آن آب گرفت. بنابراين بهتر است شب‌ها پيش از خواب، محلول سم را داخل دريچه‌هاي فاضلاب بريزيد و اين روند را تا 3شب ادامه دهيد. از آنجا كه سوسك‌ها خوراكي خيلي دوست دارند، با سم خميري هم مي‌توان پذيرايي مفصلي از آنها كرد.

  • پيش به سوي ارتش مورچه‌ها

هر حشره‌اي كه وارد خانه شود، موذي به‌حساب مي‌آيد. حتي يك كفشدوزك نازنين با آن خال‌هاي كوچك و زيبايش هم اگر توي خانه پيدا شود، ممكن است انسان را غافلگير كند و كشته شود، مورچه‌ها با آن جمعيت انبوه و پر رفت‌وآمدشان كه ديگر جاي خود دارند. مورچه‌ها ۲ هدف بزرگ در زندگي دارند: غذا و سرپناه. هر وقت از يكي از اين ۲ هدف نااميد شوند، ديگر زندگي را ادامه نمي‌دهند. بنابراين اگر در خانه چشمتان به مورچه سرگرداني افتاد، بدانيد كه به‌طور حتم يك منبع غذايي در گوشه‌اي از خانه برايشان ايجاد كرده‌ايد كه سر و كله‌شان پيدا شده. مثلا يك ماده غذايي زير مبل‌ها يا كابينت‌ها افتاده يا يكي از گلدان‌هاي توي خانه رو به نابودي گذاشته. مورچه‌ها هر جا كه بيايند، نخست براي خودشان لانه‌اي دست و پا مي‌كنند كه با تعقيب آنها مي‌توان يافت و مسدودش كرد. مورچه‌هايي كه باقي مي‌مانند، لانه ديگري تدارك مي‌بينند. بنابراين آنها را با سم پودري از بين ببريد و ظرف يك روز، سم و بقاياي مورچه‌ها را با جارو‌ برقي جمع‌آوري كنيد. سم گچي هم به درد مورچه‌ها مي‌خورد.

  • نبرد با حشرات موذي در آسمان

صد‌ها روش براي نابودي پشه‌ها و مگس‌ها پيشنهاد شده است كه اغلب آنها مبتني بر ايجاد يك بخار يا دود بدبو‌ هستند تا آنها را فراري دهند. اما اين بو‌ها، انسان‌ها را هم فراري مي‌دهند. كاربردي‌ترين روش، جلوگيري از ورود پشه‌ها و مگس‌ها به خانه است. اگر خانه در منطقه‌اي پشه‌خيز! قرار دارد، مراقبت از در‌ها و پنجره‌ها، خصوصا در عصرگاه و ساعت‌هاي پاياني روز، مهم‌ترين روش مبارزه است. اما اگر به هر ترتيبي پشه‌ها و مگس‌ها آمدند و در خانه تخم‌ريزي كردند بايد لباس رزم پوشيد. در زماني‌كه قصد داريد لااقل ۳ ساعت خارج از خانه باشيد، يك اسپري حشره‌كش ترجيحا بي‌بو را در گوشه و كنار خانه اسپري كنيد و خصوصا از زير تخت‌ها، زير كابينت‌ها و پايه‌هاي گلدان‌ها غافل نشويد. اين كار ممكن است به سيستم تنفسي خردسالان زير ۲ سال و افراد سالخورده صدمه بزند، پس حتما بلافاصله خانه را ترك كنيد. براي جلوگيري از ورود مجدد آنها، علاوه بر بستن توري پنجره، از قرار دادن سطل زباله در كنار پنجره خودداري كنيد. اين كارخصوصا براي مگس‌ها، بسيار تحريك‌آميز است.

  • سلاح‌هاي غيرشيميايي

هر اندازه هم كه در استفاده از سموم دقت شود، باز مقداري خطر همچنان باقي است. حشرات موذي معمولا به آشپزخانه‌ها گرايش زيادي دارند و استفاده بي‌محابا از سم در آشپزخانه، رفتار عاقلانه‌اي نيست چون ممكن است با ظروف يا موادغذايي آميخته شود. پس بد نيست بدانيم كه حشرات موذي، از بعضي گياه‌ها و عطر آنها نفرت دارند. مثلا مورچه‌ها از بوهاي تند بدشان مي‌آيد و گفته مي‌شود كه اگر فلفل در مسير حركتشان قرار داده شود، راه ديگري را مي‌روند. عطر دارچين و گياهاني مثل نعناع و رزماري هم از بوهاي مورد تنفر مورچه‌هاست، به‌نحوي كه پايشان را در محلي كه عطر نعناع داشته باشد، نمي‌گذارند. بر اين اساس توصيه شده كه براي دور كردن مورچه‌ها از ظروف آشپزخانه، مقداري نعناع خشك در گوشه كابينت قرار گيرد.

علاوه بر مورچه‌ها، سوسك‌ها هم از عطر نعناع نفرت دارند. مي‌گويند يك گلدان از گياه نعناع در حمام، هم بوگير است و هم مثل اسپري براي مقابله با سوسك‌ها عمل مي‌كند. اگر مقداري نعناع خشك كه در پارچه‌اي پيچيده شده و در كنار لوله‌هاي فاضلاب قرار گرفته باشد هم يك دشمن جدي براي سوسك‌هاست. گياه نعناع نياز به مراقبت خاصي ندارد و علاوه بر مورچه و سوسك، پشه‌ها را هم فراري مي‌دهد و يك دفع‌كننده طبيعي اساسي است.

اما اگر به دفع‌كننده‌هاي طبيعي اطمينان نداريد و محل زندگي‌تان مورد هجوم جمعيت فراواني از موجودات موذي قرار گرفته، دستگاه UAW پيشنهاد خوبي است. اين دستگاه كوچك و برقي، امواج فراصوتي ايجاد مي‌كند كه توسط سيستم شنوايي انسان شنيده نمي‌شود و در عوض براي موجودات موذي بسيار گوشخراش است. موش‌ها، سوسك‌ها و ديگر موجودات موذي با شنيدن صداي اين دستگاه، راه فرار را پيدا مي‌كنند و ديگر برنمي‌گردند. اين دستگاه در مدل‌هاي متنوعي در بازار موجود است و قيمتش از ۴۰ هزارتومان شروع مي‌شود.

  • جذاب براي موذي‌ها

نخستين تصميم ما در روبه‌رو شدن با يك حشره متجاوز، كشتن آن است‌ اما لااقل بعد از اجراي تصميم، بد نيست اين سؤال را از خود بپرسيم كه اين حشره به چه دليلي اينجا پيدايش شده؟ به‌عبارتي كدام‌يك از لازمه‌هاي زندگي يا موارد مطبوعش را در اين حوالي احساس كرده كه به ميدان آمده؟ حشرات معمولا موجودات پرخوري هستند و تمام دوره كوتاه زندگي خود را در اين فكر مي‌گذرانند كه از كجا خوردني پيدا كنند. بنابراين اساسي‌ترين روش براي دور كردن آنها از خانه اين است كه منابع غذايي آنها را نابود كنيم. زباله و هر چيز كثيف ديگري كه انسان را مشمئز مي‌كند، يك خوراك چرب‌ونرم براي حشراتي مثل سوسك و مگس است. بنابراين هر اندازه كه نظافت خانه رعايت شود، زباله در خانه نماند و به‌عبارتي خانه براي انسان، پاكيزه و مطبوع‌تر باشد، يك فضاي نامطلوب براي حشرات پديد‌مي‌آيد. پشه‌ها معمولا در فضاهاي غيرشهري رشد بهتري دارند. اگر شبي را در جنگل سپري كرده باشيد، عمق اين نكته را بهتر درك مي‌كنيد. درصورتي‌كه تابستان‌ها با هجوم پشه‌ها مواجه هستيد، احتمالا فضاي كوهستاني، پارك يا خانه مخروبه‌اي در نزديكي منزل داريد و استفاده از توري براي پنجره‌ها را بايد جدي‌تر بگيريد.

کد خبر 295391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha